Matka čakala na príspevok na opatrovanie takmer 9 mesiacov. Dúfam, že reforma posudkovej činnosti prinesie zlepšenie situácie  
16. 12. 2024

Obrátila sa na mňa podávateľka podnetu, ktorá namietala neprimeranú dĺžku rozhodovaniu úradu práce o peňažnom príspevku na opatrovanie jej maloletého syna. Podávateľka podnetu podala žiadosť o priznanie peňažného príspevku na opatrovanie na príslušný úrad práce v auguste 2023.

🟡Komplexný posudok až po pol roku🟡

Vo veci peňažných príspevkov na opatrovanie je podkladom na vydanie rozhodnutia úradu práce komplexný posudok. Na jeho vyhotovenie je úrad práce viazaný zákonnou lehotou 60 dní od začatia konania. V prípade podávateľky úrad práce vypracoval komplexný posudok až vo februári 2024, teda takmer pol roka od podania žiadosti o poskytnutie peňažného príspevku na opatrovanie.

🟡Rozhodnutie až po troch mesiacoch🟡

K samotnému vydaniu rozhodnutia pristúpil úrad práce až po troch mesiacoch od vypracovania komplexného posudku, pričom zákonná lehota na jeho vyhotovenie je 30 dní.

🟡Celková dĺžka konania o peňažnom príspevku na opatrovanie dosiahla takmer deväť mesiacov🟡

Konanie, ktoré v rámci zákonom stanovených lehôt nemá presiahnuť 90 dní (eventuálne pri predlžení lehoty maximálne 120 dní) tak trvalo takmer 9 mesiacov. Konajúci úrad práce okrem nedostatočného personálneho obsadenia úradu neuviedol ďalšie okolnosti, ktoré by odôvodňovali, prečo konanie v podávateľkinej veci niekoľkonásobne presiahlo zákonné lehoty na vydanie rozhodnutia.

Je neprijateľné, aby rodiny, ktoré sa ocitnú v zložitej životnej situácii a potrebujú podporu štátu, museli čakať na rozhodnutie o svojej žiadosti tak dlhý čas. Zdôrazňujem, že právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov je zakotvené v Ústave Slovenskej republiky a predstavuje jednu zo základných garancií právneho štátu. O to viac, keď ide o sociálne dávky, ktoré sú pre ľudí existenčne dôležité.

Z uvedeného dôvodu som konštatoval v danej veci porušenie základného práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov garantovaného v čl. 48 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.

Tento prípad opäť poukazuje na potrebu efektívnejšieho fungovania úradov práce a dodržiavania zákonných lehôt. Preto aj touto cestou vyzývam príslušné orgány, aby prijali opatrenia na odstránenie príčin, ktoré vedú k zbytočným prieťahom v konaniach o sociálnych dávkach.

Pozorne budem sledovať vplyv nového zákona o integrovanej posudkovej činnosti na plynulosť konaní o kompenzačných príspevkoch. Zákon totiž prináša úradom práce nárast ich agendy v oblasti posudzovania. Preto vítam informáciu o navýšení počtu posudkových lekárov, ako aj sociálnych pracovníkov v súvislosti s pripravovanou reformou posudkovej činnosti.

Zostáva veriť, že sa podarí tento cieľ aj realizovať, keďže z mnou získaných informácií vyplýva, že je len malý záujem lekárov o výkon posudkovej činnosti. Zákonodarca na tento problém reagoval znížením kvalifikačných predpokladov na výkon profesie posudkového lekára, čo by malo rozšíriť okruh potenciálnych uchádzačov o tento post. Verím, že nové kvalifikačné predpoklady nepovedú ku zníženiu kvality posudkovej činnosti.

Ďalšie články
Všetky články