Pre Denník POSTOJ som sa vyjadril k zmenám poplatkov v ZSSK. Prečítajte si článok.
Pripájam moje celé vyjadrenie:
Vo vzťahu k tým otázkam, na pozadí ktorých sú obavy z možnej diskriminácie časti spotrebiteľov, Vám odporúčame obrátiť sa na špecializovaný orgán pre otázky diskriminácie (Equality body), ktorým je Slovenské národné stredisko pre ľudské práva.
I keď nejde o problematiku spadajúcu do pôsobnosti verejného ochrancu práv (nejde o konanie a rozhodovanie orgánov verejnej moci v oblasti verejnej správy), možno sa zamýšľať nad tým, či v danom prípade ide alebo nejde napr. o neprijateľnú podmienku v spotrebiteľskej zmluve, za ktorú Občiansky zákonník považuje podľa ustanovenia § 53 ods. 4 písm. t) také ustanovenie v spotrebiteľskej zmluve, ktoré požaduje od spotrebiteľa plnenie za službu, ktorej poskytnutie obchodníkom v prevažnej miere nesleduje záujmy spotrebiteľa. Neprijateľné podmienky upravené v spotrebiteľských zmluvách sú podľa ustanovenia § 53 ods. 5 Občianskeho zákonníka neplatné.
Z toho, ako je zavedenie servisného poplatku prezentované vyplýva, že sa doň premieta náklad spojený s osobným vybavením cestujúceho, čo ale nemusí nevyhnutne znamenať to, že tým ŽSSR nesleduje „v prevažnej miere záujem spotrebiteľa“. Argumentovať možno totiž aj tým, že pri dnes už prevažujúcej forme predaja lístka v elektronickej podobe sa z osobnej obsluhy stala skôr služba poskytovaná v záujme toho spotrebiteľa, ktorý by za iných okolností prístup k elektronicky poskytovanej službe nemal a tým služba osobného vybavenia (s ktorou je spojený servisný poplatok) sleduje v prevažnej miere záujem takto dotknutého spotrebiteľa.
Vo vzťahu k 4 otázke je zrejme nutné rozlišovať medzi platbou „v hotovosti“, ako ju garantuje Ústava SR v čl. 39a medzi platbou „pri pokladni“, ktorá môže byť uskutočnená aj elektronickými prostriedkami (bezhotovostne). Servisný poplatok sa tu teda neviaže na skutočnosť, že platba je uskutočnená v hotovosti (v takom prípade by skutočne bolo na mieste sa zamýšľať nad možným porušení práva vykonať platbu za nákup tovarov a poskytnutie služieb v hotovosti zákonným platidlom), ale na skutočnosť, že je uskutočnená pri osobnom vybavení (nie na diaľku).
Ak ako východisko prijmeme, že neprijateľnou podmienku v spotrebiteľskej zmluve je také ustanovenie v spotrebiteľskej zmluve, ktoré požaduje od spotrebiteľa plnenie za službu, ktorej poskytnutie obchodníkom v prevažnej miere nesleduje záujmy spotrebiteľa, musíme v druhom kroku vziať do úvahy, že spotrebiteľom nie je len ten zákazník, ktorý si kupuje lístok osobne v pokladni, ale aj ten, ktorý si kupuje lístok online.
Pokiaľ digitalizácia priniesla pokrok do tej miery, že prevažujúcou formou nákupu lístka je dnes už online forma (čo ŽSSR dokumentuje štatisticky), potom sa z nákupu lístka osobne v pokladni stala skôr služba pre ten okruh spotrebiteľov, ktorí by si inak lístok kúpiť vôbec nevedeli. V takom prípade by predaj lístka v pokladni nebolo možné považovať za službu, ktorá nesleduje v prevažnej miere záujem spotrebiteľa a nešlo by automaticky o neprijateľnú podmienku v spotrebiteľskej zmluve. Služba by totiž sledovala záujem tých spotrebiteľov, ktorí by inak prístup ku kúpe lístka nemali v dôsledku absentujúceho technického vybavenia či znalostí vôbec (alebo ešte inak povedané, z toho, čo bolo doteraz štandardom – kúpa v pokladni, sa v dôsledku vývoja stala služba navyše).
Dovoľte mi ešte jednu porovnávaciu poznámku. Rakúske železnice OEBB nepoznajú rozdiel medzi elektronickou verziou lístka (web) a kúpou lístka na stanici (v pokladni alebo v automate na lístok). Jediný príplatok 3 eura vyberajú, keď cestujúci nastúpi do vlaku a hneď vo vlaku vyhľadá sprievodcu, aby mu predal lístok.
Ticketkauf bei unserem Zugteam
Sie hatten vor Ihrer Reise keine Zeit, um sich um Ihr Zugticket zu kümmern? In Fernverkehrszügen können Sie dieses auch direkt bei dem:r Zugbegleiter:in erwerben. Bitte teilen Sie unseren Mitarbeiter:innen im Rahmen der erstmaligen Ticketkontrolle sofort und unaufgefordert mit, dass Sie ein Ticket benötigen, da Sie sonst ohne gültiges Ticket reisen. ÖBB Standardtickets haben einen eigenen Preis für den Bordverkauf. Bitte beachten Sie, dass Sie beim Kauf aller anderen Tickets im Zug zusätzlich den Bordpreis in Höhe von € 3,- zahlen.