Rezervačný systém pre cudzincov a cudzinky by mal byť od decembra efektívnejší
6. 12. 2022

Ministerstvo vnútra od začiatku decembra spustilo novú elektronickú službu v rezervačnom systéme cudzineckej polície. Vďaka nej sa cudzinci a cudzinky môžu objednať na akékoľvek oddelenie cudzineckej polície bez ohľadu na miestnu príslušnosť.

Na potrebu zjednodušenia a zefektívnenia systému upozorňovala ešte bývalá ombudsmanka v roku 2020 vo výsledkoch prieskumu o dodržiavaní základných práv pri vybavovaní žiadostí na oddeleniach cudzineckej polície. Z jej zistení vtedy vyplynulo, že oddelenia disponujú slabou vybavenosťou komunikácie v cudzích jazykoch, nedostatočným personálnym obsadením a materiálnym vybavením a čelia nedostatkom elektronického objednávacieho systému. Pozrite si celý prieskum.

Na základe prieskumu odporučila bývalá verejná ochrankyňa práv Úradu hraničnej a cudzineckej polície a Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky prijať opatrenia, ktoré umožnia cudzineckej polícii fungovať efektívnejšie a spravodlivejšie vo vzťahu k žiadateľom a žiadateľkám tak, aby boli rešpektované ich základné práva a princípy dobrej verejnej správy.

Keďže sme v našom prieskume navrhovali zeefektívnenie procesov a zavedenie objednávacieho systému, považujeme zmenu za vítanú. Dôležité bude však aj fungovanie služby v praxi. Aktuálny verejný ochranca práv sa problematike plánuje venovať a považuje za nevyhnutné meniť systém k lepšiemu. Dnes sa verejný ochranca práv predbežne oboznámil aj s funkcionalitami systému a oceňuje, že ministerstvo myslelo na všetky administratívne a životné situácie cudzincov a cudziniek, ako aj ich príbuzných pri vypĺňaní rezervačného formuláru. To povedie k zrýchleniu vybavenia cudzinecko-právnych úkonov a k zvýšeniu komfortu.

Ďalšie články
Všetky články