Stretnutie s riaditeľkou Zastupiteľského úradu verejného ochrancu práv Ukrajiny na Slovensku
12. 3. 2025

V stredu som v Kancelárii verejného ochrancu práv prijal riaditeľku Zastupiteľského úradu Verejného ochrancu práv Národnej rady Ukrajiny na Slovensku, pani Oľgu Semančákovú. Počas stretnutia sme diskutovali o činnostiach našich inštitúcií, situácii odídencov z Ukrajiny na Slovensku a o možnostiach vzájomnej spolupráce. Pani Semančáková ma informovala, že zastupiteľský úrad bol zriadený v minulom roku a podobné úrady boli zriadené aj v ďalších európskych krajinách, konkrétne v Luxembursku, Poľsku, Španielsku, Veľkej Británii a Belgicku.

Veľkú časť diskusie sme venovali integrácii odídencov z Ukrajiny, so zameraním na oblasti vzdelávania, bývania a zamestnania. Pani riaditeľka zdôraznila situáciu ukrajinskej mládeže, pracujúcich a dôchodcov, pričom osobitne upozornila na problematickú situáciu detí a mládeže, ktoré nie sú zapojené do slovenského školského systému.

🔵Chýbajúce údaje o vzdelávaní detí 🔵

Presné údaje o počte detí, ktoré sa vzdelávajú výlučne online, a o počte detí, ktoré sa nevzdelávajú vôbec, chýbajú. Tento nedostatok informácií značne komplikuje efektívne riešenie tejto situácie. Deti, ktoré sú vyňaté zo školského prostredia, často čelia zhoršeniu psychického zdravia, pociťujú izoláciu a majú obmedzené možnosti na rozvoj sociálnych vzťahov a jazykových zručností. Vysídlené deti potrebujú nielen ochranu a podporu, ale aj okamžitý prístup ku kvalitnému vzdelaniu, ktoré im pomôže obnoviť pocit stability a úspešne sa integrovať do spoločnosti.

🔵 Nové legislatívne zmeny v oblasti vzdelávania 🔵

V nadväznosti na to sme diskutovali o novele školského zákona, ktorá bola prijatá v novembri 2024. Táto novela zavádza povinnosť pre zákonných zástupcov zapísať deti do predprimárneho, základného alebo stredoškolského vzdelávania. Okrem toho novela školského zákona zaviedla koncept adaptačných tried, ktoré sa úspešne využívajú v krajinách západnej Európy, ako je Nemecko a Fínsko. Cieľom týchto tried je uľahčiť deťom, vrátane detí cudzincov, adaptáciu na školské prostredie, kompenzovať prípadné nedostatky v jazykových znalostiach, preklenúť rozdiely v učebných osnovách a podporiť ich integráciu do kolektívu. Adaptačné triedy budú môcť byť zriadené pri minimálnom počte 4 a maximálnom počte 10 detí, pričom žiaci môžu byť z rôznych ročníkov.

Na záver stretnutia sme sa dohodli na ďalšej spolupráci medzi európskymi ombudsmanskými inštitúciami v oblasti výmeny informácií. Kľúčovou témou ostáva integrácia detí utečencov do školského systému, ktorej sa budeme naďalej intenzívne venovať.

[Popis pre osoby so zrakovým znevýhodnením: Na fotkách sú zachytené účastníčky a účastník pracovného stretnutia v Kancelárii verejného ochrancu práv]

Ďalšie články
Všetky články