Zaslal som list poslankyniam a poslancom NR SR
31. 1. 2024

Dnes som zaslal poslankyniam a poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v poradí druhý list, ktorý sa dotýka vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 106). List som doručil aj vedeniu Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.

🟡Prvý list: Problematika držania človeka v nemocnici bez rozhodnutia súdu🟡

V prvom liste zo dňa 08.12.2023, som upozornil na znenie novelizačného článku II bodu 24. Navrhovaným bodom 24, článku II, ktorý sa týka novelizácie Trestného poriadku, sa dopĺňa nové ustanovenie § 85 ods. 7. To poskytuje prokurátorovi nové oprávnenie podať návrh na vydanie predbežného opatrenia na umiestnenie zadržanej osoby do zdravotníckeho zariadenia, ak policajt neprepustí zadržanú osobu na slobodu a duševný stav zadržanej osoby vyžaduje jej umiestnenie v zdravotníckom zariadení. Okrem toho zavádza právomoc policajta odovzdať obvineného, za podmienky súhlasu prokurátora, do zdravotníckeho zariadenia aj pred vydaním predbežného príkazu sudcu pre prípravné konanie.

🟡Ústava Slovenskej republiky daný postup nepredpokladá🟡

Tento novelizačný bod de facto umožňuje orgánom činným v trestnom konaní obmedziť zadržanú osobu na osobnej slobode v rozsahu a spôsobom, ktorý Ústava Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) nepredpokladá.

Podľa čl. 17 ods. 3 ústavy možno „obvineného alebo podozrivého z trestného činu […] zadržať len v prípadoch ustanovených zákonom. Zadržaná osoba musí byť ihneď oboznámená s dôvodmi zadržania, vypočutá a najneskôr do 48 hodín, a pri trestných činoch terorizmu do 96 hodín, prepustená na slobodu, alebo odovzdaná súdu. Sudca musí zadržanú osobu do 48 hodín, a pri obzvlášť závažných trestných činoch do 72 hodín od prevzatia, vypočuť a rozhodnúť o väzbe alebo o jej prepustení na slobodu.“

🟡Orgány činné v trestnom konaní nesmú konať inak🟡

Citovaný článok ústavy neumožňuje orgánom činným v trestnom konaní v prípade, že zadržaná osoba nebola prepustená na slobodu, konať iným spôsobom, len takým, že daná osoba musí byť odovzdaná súdu, pričom súd následne nemôže konať iným spôsobom, len takým, že rozhodne o väzbe alebo prepustí zadržanú osobu na slobodu.

🟡Návrh zákona posilňuje výkonnú a súdnu moc na úkor osobnej slobody🟡

Upozornil som poslankyne a poslancov na to, že dôvody obmedzenia osobnej slobody z dôvodu duševnej choroby majú charakter odlišný od dôvodov väzby, a teda novelizačný bod rozširuje možnosti pre obmedzenie osobnej slobody výkonnou
a súdnou mocou.

Rozširovanie možností zásahu štátu do osobnej slobody človeka, spolu s podozrením na neústavnosť daného novelizačného bodu, viedlo k tomu, že som sa rozhodol osloviť poslankyne a poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, aby zvážili vypustenie daného novelizačného bodu z prerokovaného materiálu.

🟡Aktuálny návrh je lepší, ale nie dokonalý🟡

Oceňujem, že novelizačný bod už stanovuje lehoty, v ktorých je prokurátor povinný konať a podať na súd návrh na vydanie predbežného príkazu na umiestnenie obvineného do zdravotníckeho zariadenia. Tieto lehoty totiž neboli v návrhu zo septembra 2023 uvedené (číslo parlamentnej tlače 1769). Žiaľ, ani stanovenie tejto lehoty však, podľa môjho názoru, nie je spôsobilé preklenúť ústavnoprávne nedostatky.

🟡Druhý list: Potreba garancie proti excesu polície pri obmedzovaní slobody🟡

V druhom liste som sprostredkoval poznatky vychádzajúce z činnosti, ktoré súvisia s preskúmavaním medializovaného prípadu obmedzenia osobnej slobody matky starajúcej sa o maloleté dieťa vo veku dojčaťa v trestnom konaní, ktoré bolo začaté v dôsledku drobnej krádeže tovaru v hodnote niekoľkých eur.

Podľa medializovanej informácie išlo o matku z Medzilaboriec, ktorá sa dopustila drobnej krádeže tovaru z obchodného domu v hodnote 4,40 eur. Tá bola políciou obmedzená na osobnej slobode
a umiestnená do cely predbežného zadržania (ďalej len „CPZ“) až po dobu štyroch dní. Táto matka má, podľa medializovaných informácií, maloleté dieťa, ktoré v čase udalosti stále dojčila.

Aj keď som následne zachytil medializované vyjadrenie Policajného zboru, že matka sa mala pri umiestňovaní do CPZ vyjadriť, že svoje maloleté dieťa už v čase zadržania nedojčila, považoval som za potrebné analyzovať relevantnú právnu úpravu.

🟡Široká miera voľnej úvahy polície🟡

Zistil som, že polícia je de facto oprávnená obmedziť akúkoľvek osobu na slobode v zákonom stanovených prípadoch. Podrobnosti umiestňovania osôb do CPZ nie sú upravené len v zákone, ale sú upravené aj v predpise, ktorý nemá silu zákona. Na mysli sa má nariadenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 92/2015 v znení nariadenia č. 158/2019.

Polícia má tak širokú mieru voľnej úvahy pri rozhodovaní. V niektorých prípadoch (§ 44 ods. 2 zákona č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore) je táto voľná úvaha obmedzená len ustanoveniami zákona a lekárskym potvrdením. Zo znenia zákonnej úpravy je zrejmé, že pri umiestňovaní do CPZ zákon policajtom neukladá povinnosť prihliadať na osobitnú situáciu dojčiacej matky.

Štát by mal zmeniť svoj prístup a vážiť záujem, ktorý je potrebné chrániť v prípadoch, ak uvažuje o tak závažnom zásahu do základného práva, akým je obmedzenie osobnej slobody. Ako verejný ochranca práv preto dávam do pozornosti napríklad rakúsku právnu úpravu trestného práva procesného. Podľa ustanovenia § 170 ods. 3 rakúskeho Trestného poriadku (StPO – Strafprozeßordnung 1975) platí, že zaistenie alebo zadržanie sú neprípustné, ak sú v nepomere (außer Verhältnis) k významu trestnej veci.

Ustanovenie § 170 ods. 3 naviac odkazuje na ustanovenie § 5 rakúskeho Trestného poriadku, ktoré upravuje princíp zákonnosti a primeranosti (Gesetz-und Verhältnismäßigkeit). Ustanovenie § 5 zaväzuje kriminálnu políciu, prokuratúru, ako aj súdy, vždy vážiť primeranosť zásahu do práv obyvateľov Rakúska. Podľa tohto ustanovenia sa má zamedziť zbytočnému zásahu do dôstojnosti človeka a jeho záujmov. Zastávam názor, že zmena smerujúca k humanizácii prístupu k zraniteľným osobám pri použití donucovacej moci štátu, by bola ďalším krokom k zvýšeniu ľudskoprávnych štandardov a k posilneniu právneho štátu, ktorý stojí na demokratických hodnotách.

Ďalšie články
Všetky články