V oblasti vzdelávania je potrebné zohľadňovať regionálny vývoj situácie
29. 1. 2021
Na jeseň minulého roka sme sa zaoberali viacerými podnetmi ohľadom možného porušovania práva na vzdelanie. Po vykonaní analýzy sme dospeli k záveru, že mimoriadne celoplošné prerušenie prezenčnej výučby nebolo vzhľadom na regionálnu situáciu primerané a nevyhnutné. Toto opatrenie má byť prijímané tzv. ultima ratio, teda posledné v rade, čo sa na Slovensku nestalo. Celková dĺžka prerušenia výučby je počas celého obdobia pandémie u nás neúmerná, osobitne s prihliadnutím na povinnú školskú dochádzku.

Dištančné vzdelávanie s ohľadom na zanedbanú elektronizáciu školstva a dostupnosť online výučby nepredstavuje dostatočnú alternatívu, pretože mnohé deti so sociálnym znevýhodnením (okolo 50 tisíc) k nemu nemajú prístup. Problematické je tiež vzdelávanie najmenších detí na 1. stupni a detí so zdravotným postihnutím, pre ktoré nemusí byť dištančné vzdelávanie efektívne.Otázkou je, či nie sú k dispozícií iné možnosti, aj za cenu obmedzenia mobility v iných oblastiach spoločenského života, ktoré by umožnili aspoň čiastočné obnovenie prezenčného vzdelávania, napríklad pre najviac dotknutých žiakov, s prísnymi hygienickými opatreniami a podobne.

Mimoriadne prerušenie výučby na jeseň minulého roka nebolo vzhľadom na regionálne rozdiely všade nevyhnutné a primerané. Reflektujeme však naďalej existujúce ohrozenie verejného zdravia a od ministerstva školstva a ani iných oslovených orgánov sme nežiadali okamžité obnovenie prezenčnej výučby. Zdôraznili sme však potrebu pripraviť predvídateľný plán opatrení, ktorý by reflektoval regionálny vývoj situácie a požiadavky na akútnu potrebu aspoň čiastočného obnovenia vzdelávania najviac ohrozených skupín žiakov. Taktiež sme žiadali riadne odôvodňovanie opatrení s dostatočným časovým odstupom, aby bolo možné sa na ne včas pripraviť. Tieto naše závery sú naďalej aktuálne.

Viac v rozhovore na TA3.

(prevzaté zo stránky VOP na Facebooku počas funkčného obdobia Márie Patakyovej)

Ďalšie články
Všetky články