K článku denníka POSTOJ - Orgány verejnej správy vidia problémy inde / Infozákon potrebuje zmeny, no problém so „šikanóznymi“ žiadosťami je viac fantóm než realita
13. 6. 2024

Prečítajte si úplne odpovede Kancelárie verejného ochrancu práv k článku – Orgány verejnej správy vidia problémy inde / Infozákon potrebuje zmeny, no problém so „šikanóznymi“ žiadosťami je viac fantóm než realita.

Úplné znenie odpovedí:

1. Za uplynulý rok, koľko z infožiadostí, ktoré ste dostali, boli podľa Vášho uváženia šikanózne alebo nezmyselné (napríklad otázky, koľko máte vo vašom majetku stoličiek podľa farieb a veľkostí a podobne)? Prosím, uveďte ako podiel, resp. približný údaj v percentách z celkového počtu infožiadostí.

S doslova šikanóznymi a nezmyselnými žiadosťami o sprístupnenie informácií sa Kancelária verejného ochrancu práv (ďalej len „Kancelária“) nestretáva. Nedovolíme si generalizovať, ani polemizovať o pohnútkach žiadateľov, ale  na základe dlhodobej skúsenosti si dovoľujeme konštatovať, že niektoré žiadosti nie sú primárne vytvorené s cieľom získať informáciu, resp. je otázna vážnosť vôle.Jeden zo žiadateľov napr. poslal v rámci kalendárneho roka 22 žiadostí, čo znamená, že každých (necelých) 12 pracovných dní posielal novú žiadosť o sprístupnenie informácií. V inom roku ich poslal 19, pričom ich relevancia preň je otázna. Ale ťažko by sa v takomto prípade dokazoval úmysel sťažovania práce, či šikanovania.

2. Za uplynulý rok, koľko z infožiadostí, ktoré ste dostali, boli podľa Vášho uváženia veľmi rozsiahle, teda vyžadovali veľký objem práce Vašich pracovníkov? Prosím, uveďte ako podiel, resp. približný údaj v percentách z celkového počtu infožiadostí.

V minulom kalendárnom roku Kancelária vybavovala dve rozsiahlejšie žiadosti (z celkového počtu 76 žiadostí, teda 1,52 %), ktoré si vyžiadali predĺženie lehoty na ich vybavenie. Nešlo však o šikanózne žiadosti o sprístupnenie informácií. Išlo o žiadosti, ktorými boli požadované prevažne štatistické údaje vo väčšom množstve, pričom ich bolo potrebné vyhľadávať z veľkého počtu spisov.

3. Pokiaľ evidujete takú štatistiku, cca koľko infožiadostí ročne dostávate?

Zákon č. 211/2000 Z. z. ukladá každej povinnej osobe povinnosť viesť evidenciu žiadostí (§ 20), takže aj Kancelária takúto evidenciu vedie. Neuviedli ste za aké obdobie požadujete informácie o počte doručených žiadostí o sprístupnenie informácií, preto vychádzame z priemeru za posledné 4 roky – za kalendárny rok dostávala Kancelária priemerne 90,5 žiadostí.

4. Uvítali by ste zmenu v infozákone, ktorá by nejakým spôsobom infožiadosti obmedzila?

Ústava SR zaručuje právo na informácie a toto právo nemožno obmedzovať, resp. možno len upraviť podmienky poskytovania informácií. Niektoré informácie požívajú osobitnú ochranu. Vo vzťahu k „chronickým“ žiadateľom sa obmedzenia upravujú veľmi zložito, pretože právo na informácie je zaručené. Kancelária nepotrebuje zmenu, ktorá by žiadosti o sprístupnenie informácií obmedzila, ale uvítala by zmeny zákona, ktoré by uľahčili vybavovanie žiadostí, pričom by nezasiahli do práva na informácie, ani by neobmedzovali žiadateľov – teda viacero drobných úprav a precizovaní, výsledkom ktorých by bolo rýchlejšie a jednoduchšie vybavovanie žiadostí (napr. vypustenie povinnosti vyzývať žiadateľa na doplnenie návrhu spôsobu sprístupnenia informácií, ak takýto návrh jeho žiadosť neobsahuje, osobitne v prípade, ak je zrejmé, že žiadosť bude vybavená rozhodnutím o neposkytnutí informácie s povinnosťou vydať rozhodnutie v správnom konaní a doručovať predpísaným spôsobom). V prípade rozširovania dôvodov obmedzenia prístupu k informáciám by Kancelária uvítala ďalšie menšie zmeny v zákone o slobode informácií tak, aby medzi informácie, ktoré sa nesprístupňujú, patrili aj bezpečnostné opatrenia v oblasti informačnej a kybernetickej bezpečnosti.

Ďalšie články
Všetky články