Pre Denník Štandard som odpovedal na otázky v súvislosti s článkom, ktorý sa týkal tranzície a úradnej zmeny pohlavia. Nižšie si môžete prečítať úplné znenie odpovedí pre Denník Štandard.
1. Zamedzili podľa vás tieto zmeny možnosti úradnej zmeny pohlavia aj pre osoby, ktoré neboli zbavené reprodukčnej schopnosti? Prosím stručne zdôvodnite svoju odpoveď.
Odpoveď na Vašu otázku je potrebné začať hľadať vo vysvetlení účelu, ktorý Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vydaním usmernenia pôvodne sledovalo – Usmernenie na zjednotenie postupov poskytovania zdravotnej starostlivosti ku zmene pohlavia pred vydaním lekárskeho posudku o zmene pohlavia osoby administratívne evidovaného v matrike zjednocovalo postupy pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti osobám v tranzícii. Špecifikovalo zdravotníckych pracovníkov kompetentných vykonávať diagnostiku a liečbu, ktorá vydaniu lekárskeho posudku o zmene pohlavia predchádza. Zavádzalo tiež konkrétne záruky ochrany pre osoby v tranzícii v podobe informovaného súhlasu s individuálnymi diagnostickými a liečebnými postupmi a s medicínskymi a nemedicínskymi rizikami spojenými so zmenou pohlavia. Lekársky posudok o zmene pohlavia sa mal, podľa usmernenia, vydávať tak pre osoby, ktoré sa v rámci svojej tranzície rozhodli podstúpiť chirurgický výkon zmeny pohlavných orgánov alebo sekundárnych pohlavných znakov, ale tiež pre osoby, ktoré sa rozhodli pre tranzíciu hormonálnou cestou. Hoci som v tom čase nebol verejným ochrancom práv a nepozoroval som proces prijímania usmernenia, domnievam sa, že to bol krok k tomu, aby zákonom len v minimálnom rozsahu regulovanú oblasť rozpracovalo do podoby praktických a [pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti] záväzných inštrukcií. Tým sa zrejme malo prispieť k posilneniu právnej istoty na strane všetkých aktérov zapojených do procesu poskytovania zdravotnej starostlivosti osobám v tranzícii.
Zrušenie usmernenia a absencia právnej úpravy sily zákona či iných podzákonných predpisov môže spôsobiť, že orgány verejnej moci nebudú mať záväzné pravidlá pre svoje postupy. Je preto na mieste pripomenúť povinnosť orgánov verejnej moci vykladať zákony v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zohľadňovať pri tom i judikatúru súdnych autorít.
Špecificky k Vašej otázke dávam do pozornosti časť odôvodnenia rozhodnutia (bod 36.1.) Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky (Rozsudok Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 1Sžk/38/2021 z 19.10.2022), v ktorom súd veľmi podrobne argumentoval proti takému výkladu predpisov, ktoré zmenu základných identifikačných údajov osoby z dôvodu zmeny pohlavia podmieňujú vykonaním chirurgickej zmeny pohlavia. Pripomínam v tomto kontexte aj už notoricky známe rozhodnutie Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci A. P., Garçon a Nicot proti Francúzsku, v ktorom súd dospel k záveru, že podmienka nezvratnej zmeny fyziologických charakteristík sťažovateľov predstavuje porušenie záväzku členského štátu garantovať právo na rešpektovanie súkromného života.
2. Čo podľa vás znamená to, že ministerstvo nezverejnilo Štandardný postup pre diagnostiku a komplexný manažment zdravotnej starostlivosti o dospelú osobu s transsexualizmom (F64.0) vo vestníku MZ SR spolu s ostatnými štandardnými postupmi?
Zverejňovanie štandardných postupov upravuje ustanovenie § 45 ods. 1 písm. c) zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého „Ministerstvo zdravotníctva v rámci svojej pôsobnosti vydáva štandardné postupy na výkon prevencie, štandardné diagnostické postupy a štandardné terapeutické postupy a uverejňuje ich na svojom webovom sídle.“
Je to práve Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, ktoré by malo vedieť ozrejmiť motív a cieľ, prečo nedošlo k zverejneniu Štandardného postup pre diagnostiku a komplexný manažment zdravotnej starostlivosti o dospelú osobu s transsexualizmom spolu s ostatnými štandardnými postupmi, ak je takáto prax ich zverejňovania inak obvyklá.
3. Myslíte si, že lekári a štátne úrady by sa mali týmto štandardným postupom riadiť?
Ad viazanosť lekárov:
Podľa ustanovenia § 4 ods. 3 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov „poskytovateľ je povinný poskytovať zdravotnú starostlivosť správne. Zdravotná starostlivosť je poskytnutá správne, ak sa vykonajú všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby so zabezpečením včasnej a účinnej liečby s cieľom uzdravenia osoby alebo zlepšenia stavu osoby pri zohľadnení súčasných poznatkov lekárskej vedy a v súlade so štandardnými postupmi na výkon prevencie, štandardnými diagnostickými postupmi a štandardnými terapeutickými postupmi pri zohľadnení individuálneho stavu pacienta.“
Z pozície verejného ochrancu práv nie som oprávnený vstupovať do hodnotenia postupu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, preto považujem za nutné sa k tejto časti Vašej otázky ďalej nevyjadrovať. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti si musia sami zodpovedať otázku ako budú pri starostlivosti o dospelú osobu v tranzíciipostupovať tak, aby zachovali spomenutú požiadavku zákona na postup „lege artis“.
Ad viazanosť štátnych orgánov:
Ak v kontexte Vašej otázky množinou štátnych orgánov rozumieme tie, ktoré sú zapojené do procesu úradnej zmeny identifikačných údajov osoby v tranzícii (napr. okresný úrad pri zmene mena a priezviska a Ministerstvo vnútra SR pri zmene rodného čísla), tak štandardný postup pre ne priamo záväzný nie je. Tieto štandardné postupy a alebo štandardné terapeutické postupy nie sú prameňom práva. Pramene práva sa totiž uverejňujú v Zbierke zákonov.
Pokiaľ ide o právne aspekty tranzície, ku ktorým sa môžem vyjadriť, úradnou zmenou pohlavia sa, podľa nášho právneho poriadku, rozumie zmena mena a zmena rodného čísla osoby, ktorá podstúpila proces tranzície. Právna úprava v tejto oblasti je však minimalistická. Štátne orgány (okresný úrad pri zmene mena a priezviska a Ministerstvo vnútra SR pri zmene rodného čísla) pri takejto zmene vychádzajú z predloženého lekárskeho posudku. Z verejne dostupných vyjadrení rezortu vnútra (viď. zápisnica z 21. zasadnutia Výboru pre práva lesieb, gejov, bisexuálnych, transrodových a intersexuálnychosôb dňa 12.06.2023) vyplýva, že v komunikácii s rezortom zdravotníctva dospeli oba rezorty k dohode o používaní vzoru lekárskeho posudku uvedeného v Prílohe č. 2 Odborného usmernenia pre účely preukázania rozhodujúcich skutočností pri zmene základných identifikačných údajov osoby z dôvodu zmeny pohlavia. To však bola komunikácia, ktorú viedli rezorty predchádzajúcej vlády. Či sa budú touto dohodou o používaní vzoru lekárskeho posudku cítiť byť viazaní aj predstavitelia rezortov aktuálnej vlády, neviem potvrdiť ani vyvrátiť.