Upozornil som poslancov na nejasný spôsob určovania talentovaného športovca. Môže to ohroziť právo na vzdelanie a právo na slobodný výber povolania
18. 12. 2024

Pravidelne sa obraciam na poslankyne a poslancov Národnej rady Slovenskej republiky pri návrhoch zákonov, ktoré by narúšali alebo znižovali jestvujúci ľudskoprávny štandard na Slovensku. Preto som 26. 11. 2024 odoslal všetkým poslankyniam a poslancom NR SR list, ktorý ich upozorňuje na ľudskoprávne úskalia zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o športe“).

Prostredníctvom svojej pripomienky som sa snažil upozorniť na nedostatky v inštitúte talentovaného športovca, konkrétne spôsobu určovania, kto sa za talentovaného športovca považuje. Inštitút talentovaného športovca má nemalý ústavnoprávny presah do základného práva na vzdelanie podľa čl. 42 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) v spojení so základným právom na slobodný výber povolania podľa čl. 35 ods. 1 ústavy, keďže jedine uchádzač, ktorý je zaradený v tzv. zozname talentovaných športovcov, je spôsobilý sa uchádzať o štúdium v strednej športovej škole, ako osobitnom druhu školy, ktorá je orientovaná výlučne na žiakov so športovým nadaním.

🟡Nejasné pravidlá športových zväzov🟡

Súčasná právna úprava poskytuje národným športovým zväzom veľkú mieru voľnej úvahy v tom, koho v rámci svojej členskej základne budú považovať za talentovaného športovca. Takáto veľká miera voľnej úvahy spôsobuje, že jednotlivé národné športové zväzy pristupujú k zostavovaniu zoznamov talentovaných športovcov odlišne – kým niektoré národné športové zväzy majú striktné pravidlá v tom, akého športovca zaradia do tohto zoznamu, iné športové zväzy takéto pravidlá prijaté nemajú, čo vo výsledku znamená, že za talentovaného športovca považujú každého, kto spĺňa zákonom definovanú podmienku veku.

🟡Nadanie nie je rozhodujúce🟡

Takýto odlišný prístup však spôsobuje, že šanca na prijatie na vzdelávanie v strednej športovej škole nezávisí len od športového nadania, ale aj od toho, ako striktne k zaraďovaniu športovcov do zoznamu talentovaných športovcov pristupuje ten-ktorý národný športový zväz, čo je kritérium už z povahy veci náhodné, ktoré navyše uchádzač ani nedokáže sám ovplyvniť.

Obrátil som sa na poslankyne a poslancov NR SR so znením mojej pripomienky a dovolil som si ich požiadať o zváženie predloženia pozmeňujúceho návrhu k tomuto návrhu zákona, ktorým by došlo k odstráneniu nedostatkov súčasnej právnej úpravy.

🟡Podnet bol Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky zaslaný ešte v novembri 2023🟡

Súčasne som poslankyniam a poslancom NR SR priložil aj podnet na zmenu právnej úpravy, ktorý som ešte v novembri 2023 podal v tom čase vecne príslušnému vtedajšiemu Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

V priebehu júla 2024 som sa zapojil do medzirezortného pripomienkového konania (číslo procesu LP/2024/362) k návrhu novely zákona o športe, ktorá je aktuálne prerokovávaná v Národnej rade Slovenskej republiky.

Súčasťou podnetu na zmenu právnej úpravy je aj právna analýza inštitútu talentovaného športovca vo väzbe na základné právo na vzdelanie podľa čl. 42 ods. 1 ústavy v spojení so základným právom na slobodný výber povolania podľa čl. 35 ods. 1 ústavy.

Ďalšie články
Všetky články