Pravidelne sa obraciam na poslankyne a poslancov Národnej rady Slovenskej republiky pri návrhoch zákonov, ktoré by narúšali alebo znižovali jestvujúci ľudskoprávny štandard na Slovensku. Preto som 26. 11. 2024 odoslal všetkým poslankyniam a poslancom NR SR list, ktorý ich upozorňuje na ľudskoprávne úskalia zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o športe“).
Prostredníctvom svojej pripomienky som sa snažil upozorniť na nedostatky v inštitúte talentovaného športovca, konkrétne spôsobu určovania, kto sa za talentovaného športovca považuje. Inštitút talentovaného športovca má nemalý ústavnoprávny presah do základného práva na vzdelanie podľa čl. 42 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) v spojení so základným právom na slobodný výber povolania podľa čl. 35 ods. 1 ústavy, keďže jedine uchádzač, ktorý je zaradený v tzv. zozname talentovaných športovcov, je spôsobilý sa uchádzať o štúdium v strednej športovej škole, ako osobitnom druhu školy, ktorá je orientovaná výlučne na žiakov so športovým nadaním.
Nejasné pravidlá športových zväzov
Súčasná právna úprava poskytuje národným športovým zväzom veľkú mieru voľnej úvahy v tom, koho v rámci svojej členskej základne budú považovať za talentovaného športovca. Takáto veľká miera voľnej úvahy spôsobuje, že jednotlivé národné športové zväzy pristupujú k zostavovaniu zoznamov talentovaných športovcov odlišne – kým niektoré národné športové zväzy majú striktné pravidlá v tom, akého športovca zaradia do tohto zoznamu, iné športové zväzy takéto pravidlá prijaté nemajú, čo vo výsledku znamená, že za talentovaného športovca považujú každého, kto spĺňa zákonom definovanú podmienku veku.
Nadanie nie je rozhodujúce
Takýto odlišný prístup však spôsobuje, že šanca na prijatie na vzdelávanie v strednej športovej škole nezávisí len od športového nadania, ale aj od toho, ako striktne k zaraďovaniu športovcov do zoznamu talentovaných športovcov pristupuje ten-ktorý národný športový zväz, čo je kritérium už z povahy veci náhodné, ktoré navyše uchádzač ani nedokáže sám ovplyvniť.
Obrátil som sa na poslankyne a poslancov NR SR so znením mojej pripomienky a dovolil som si ich požiadať o zváženie predloženia pozmeňujúceho návrhu k tomuto návrhu zákona, ktorým by došlo k odstráneniu nedostatkov súčasnej právnej úpravy.
Podnet bol Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky zaslaný ešte v novembri 2023
Súčasne som poslankyniam a poslancom NR SR priložil aj podnet na zmenu právnej úpravy, ktorý som ešte v novembri 2023 podal v tom čase vecne príslušnému vtedajšiemu Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
V priebehu júla 2024 som sa zapojil do medzirezortného pripomienkového konania (číslo procesu LP/2024/362) k návrhu novely zákona o športe, ktorá je aktuálne prerokovávaná v Národnej rade Slovenskej republiky.
Súčasťou podnetu na zmenu právnej úpravy je aj právna analýza inštitútu talentovaného športovca vo väzbe na základné právo na vzdelanie podľa čl. 42 ods. 1 ústavy v spojení so základným právom na slobodný výber povolania podľa čl. 35 ods. 1 ústavy.