Európska Komisia (ďalej len „Komisia“) iniciovala konanie pre podozrenie, že Slovensko porušuje Smernicu Rady 2000/43 /ES o rasovej rovnosti už v roku 2015. Smernica zakazuje diskrimináciu na základe etnického pôvodu v kľúčových oblastiach života, vrátane vzdelávania. Na Slovensku sú však rómske deti často umiestňované do špeciálnych škôl a tried pre žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím. Mnoho rómskych detí, ktoré sú súčasťou hlavného vzdelávacieho prúdu, je často segregovaných v oddelených triedach alebo školách.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky v roku 2020 deklarovalo záväzok odstrániť diskrimináciu a segregáciu rómskych žiakov vo vzdelávacom systéme a prijalo viacero legislatívnych zmien a koncepčných materiálov zameraných na oblasť inkluzívneho vzdelávania a eliminácie segregácie.
Po dôkladnom posúdení týchto opatrení a monitorovaní situácie však Komisia dospela k záveru, že doteraz vykonané reformy sú nedostatočné a diskriminácia rómskych detí vo vzdelávaní na Slovensku naďalej pretrváva. Odvolávala sa pri tom aj na prieskum Agentúry Európskej únie pre základné práva. Podľa tohto prieskumu až 65 % rómskych žiakov vo veku 6 – 15 rokov navštevuje školy, v ktorých sú všetci žiaci alebo väčšina žiakov Rómovia, čo predstavuje nárast o 5 percentuálnych bodov v porovnaní s rokom 2016. Slovensko je tak členským štátom Európskej únie s najvyšším podielom segregácie rómskych detí vo vzdelávaní.
Moje predchodkyne, bývalé verejné ochrankyne práv, kontinuálne upozorňovali Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na potrebu efektívnej implementácie prijatých opatrení v praxi. Verejný ochranca práv poukazuje na zistenia o segregácii rómskych žiakov v základnej škole aj v Správe o činnosti verejného ochrancu práv za rok 2022 na strane 80-81, ktorú doručil Národnej rade Slovenskej republiky.
Verejný ochranca práv na viacerých fórach prisľúbil odbornú a expertíznu podporu s cieľom prispieť k desegregačnému úsiliu vo vzdelávaní detí.
Súvisiace linky:
