Stop šikane
22. 4. 2024

Dňa 23.4. som sa zúčastnil nadrezortného stretnutia pri okrúhlom stole k problematike týkajúcej sa prevencie a prechádzaniu šikany, najme na školách, v rodinách či zariadeniach, ako aj k téme podpory duševného zdravia a prevencie duševných porúch detí a mladých ľudí. Na stretnutí sme tiež diskutovali o situácií detí a mladých prichádzajúcich z oblasti vojnou zasiahnutej Ukrajiny. Okrúhly stôl inicioval Komisár pre deti, pán Jozef Mikloško, spolu so Združením miest a obcí Slovenska v zastúpení predsedu, pána Jozefa Božika, a Združením samosprávnych krajov, v zastúpení predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja, pána Ondreja Luntera.  Spolu so mnou sa stretnutia zúčastnila aj moja kolegyňa z Kancelárie verejné ochrancu práv, analytička a expertka na ľudské práva, pani Martina Thominet.

Na stretnutí som informoval, že aj vo svojej činnosti verejného ochrancu práv sa stretávam s podaniami od občanov týkajúcich sa šikany. Najčastejšie sa jedná o šikanu v školskom prostredí. Vo väčšine prípadov mi podnety zasielajú rodičia šikanovaného dieťaťa. Pôsobnosť verejného ochrancu práv v prešetrovaní podnetov v tejto oblasti sa týka predovšetkým konania riaditeľa a riaditeľky školy ako orgánu štátnej správy.

Samotný výskyt šikany na škole neznamená, že riaditeľ či riaditeľka školy si nesplnili povinnosť zabezpečiť právo žiakov na výchovu a vzdelávanie v bezpečnom prostredí.  Dôležité je, ako sa so vzniknutou situáciou vysporiadajú, a aké opatrenia prijmú na jej odstránenie.

Z poznatkov z prípadov, s ktorými sa na mňa občania obrátili môžem konštatovať, že v prípade šikany je dôležité pátrať po dôvodoch šikanovania iných. Často ide len vyústenie iného problému, ktorý nebol včas zachytený a riešený. Za dôležitý faktor determinujúci celkovú úspešnosť riešenia šikany  sa potvrdzuje rýchlosť a vážnosť, s akou vedenie školy pristupuje k riešeniu konkrétneho incidentu. 

Za rizikový faktor pri riešení šikany môžeme považovať neschopnosť či nevôľu školy reagovať už na naoko  „banálne“ prejavy násilia medzi žiakmi, zľahčovanie a presúvanie zodpovednosti.  Efektívne zvládnutie prípadov šikany je vecou zdieľanej zodpovednosti, do riešenia ktorej je potrebné súčasne a koordinovane zapojiť viaceré profesie. Ako mimoriadne dôležité sa javí nielen zabezpečenie bezpečného priestoru pre šikanované dieťa, ale aj samotná systematická práca so žiakom, ktorý šikanuje a jeho širším sociálnym zázemím. V rámci tejto práce  by mali byť zapojení psychológovia a ďalšie profesie podľa potrieb danej individuálnej situácie.

Na stretnutí som tiež informoval o mojich aktivitách a odporúčaniach v súvislosti so situáciou detí odídencov z Ukrajiny. Zdôraznil som najmä potrebu zabezpečiť povinnú školskú dochádzku pre deti so statusom cudzinca s dočasným útočiskom na Slovensku. Podrobne sa tejto téme venujem aj vo svojej výročnej správe za rok 2023 (str.142).

Ďalšie články
Všetky články