Vyjadrenie pre Denník SME k článku: "Zadržaný s polámanými pätami strávil niekoľko nocí v kutici bez postele"
29. 2. 2024

Prečítajte si celé znenie odpovedí k článku Denníka SME „Zadržaný s polámanými pätami strávil niekoľko nocí v kutici bez postele“.

Ako by mala polícia nakladať so zadržanými osobami, ktoré sú imobilné alebo zranené? 

S každou zadržanou osobou musí polícia zaobchádzať humánne, s rešpektom k dôstojnosti človeka, ako ľudskej bytosti. Donucovacie prostriedky môže polícia využívať takým spôsobom, aby bol vzhľadom na sledovaný účel zásah do základných práv čo najmenší. Pri umiestňovaní osoby do CPZ je v niektorých prípadoch potrebný súhlas lekára. Ak lekár súhlas neudelí, znamená to spravidla to, že osoba má nejaký zdravotný problém a umiestnenie osoby s týmto zdravotným problémom do CPZ by mohlo spôsobiť tomu človeku utrpenie, zhoršenie zdravotného stavu, t. j. následok, ktorý prekračuje mieru nevyhnutnosti zásahu do základného práva. 

Kto posudzuje zdravotný stav a spôsobilosť zadržaného?

Zákon určuje, že vyjadrenie, či osoba môže byť umiestnená na cele, vydáva lekár. Podľa získaných informácií vyjadrenia vydávajú lekári, ktorí nie sú zamestnancami policajného zboru. 

Sú policajti povinní volať lekára, keď sa im zadržaný sťažuje na bolesti alebo má ťažkosti s pohybom?

Áno, je to zákonná povinnosť policajta, zariadiť lekárske vyšetrenie osobe, ktorá je zranená, alebo ak osoba upozorní na svoju závažnú chorobu alebo zranenie. 

Kam by sa mali následne umiestňovať osoby, ktoré majú ťažkosti s pohybom alebo sú zranené? 

Zákon upravuje len to, že v prípade nesúhlasu lekára, nemôže polícia obmedziť na osobnej slobode človeka takým spôsobom, že ho umiestni do CPZ. Obmedzenie osobnej slobody však môže byť realizované aj iným spôsobom, napr. v prípade zranenej, alebo vážne chorej osoby do úvahy prichádza možnosť danú osobu hospitalizovať pod dozorom policajtov.

Prečo VOP upozorňuje na prípad až teraz o niekoľko rokov neskôr?

V uvedenom prípade bolo počas preskúmavania podnetu potrebné opakovane komunikovať s viacerými orgánmi, s príslušnými zložkami polície, súdom, ako aj nemocnicou. Prípad bol tiež pomerne komplikovaný na vyhodnotenie. Vzhľadom na môj nástup do funkcie v decembri roku 2022 a predchádzajúce vyše polročné obdobie, kedy bola funkcia verejného ochrancu práv neobsadená, bola tiež kancelária konfrontovaná s istým zdržaním pri vybavovaní agendy. Spisy, ktoré ma čakali na stole pri mojom nástupe, som však vybavil už v apríli minulého roka a v súčasnosti zavádzame v kancelárii organizačné opatrenia, ktoré pomôžu zabezpečiť plynulé vybavovanie podnetov. Z tohto istého dôvodu som napríklad vo februári 2023 informoval o inom prípade policajného zákroku, ktorý sa stal v roku 2019.[1] Je však potrebné povedať aj to, že kancelária dlhodobo avizuje personálnu poddimenzovanosť, v porovnaní s ostatnými krajinami V4 sme krajinou, ktorá do ombudsmanskej inštitúcie investovala najmenej. 

Čo sa ešte týka „nelegálne zriadeného priestoru“, čo si mám pod ním predstaviť? Potreboval by som detailnejšie opísať, v akom stave sa táto miestnosť nachádzala, teda čo v nej chýbalo (keďže nebol riadne vybavený) + kto stanovuje podmienky, ako majú byť tieto priestory zariadené a prípadne kto kontroluje, či sú splnené zákonom stanovené podmienky? 

Podľa súčasnej právnej úpravy sa jedná o určený priestor, teda v súčasnosti je používanie takého priestoru na obmedzovanie slobody legálne, avšak v čase, v ktorom sa uvedený prípad stal, neexistovala právna úprava, umožňujúca umiestnenie osoby do iného priestoru, ako je CPZ. Vyhradený priestor je spravidla malý zamrežovaný priestor, kde sa nenachádza nič okrem lavice na sedenie, nie je tam prístup k sociálnemu zariadeniu, pitnej vode, často sa jedná o nevykurované priestory, pod schodmi, na schodisku a podobne. Pre lepšiu predstavu o priestoroch Vám posielam link[2], kde nájdete fotografiu z určeného priestoru v Trenčíne. Žiaľ, po prijatí novely zákona, ktorou sa legalizovala možnosť použitia týchto priestorov na obmedzovanie osobnej slobody, neprijal rezort vnútra žiadny interný predpis, ktorý by definoval, ako má byť takýto priestor vybavený.


[1] Verejný ochranca práv konštatuje porušenie práv osoby držanej bratislavskou políciou bez riadnej evidencie vyše 12 hodín [.pdf, 1004Kb]

[2] Neohlásená návšteva určených priestorov na Okresnom riaditeľstve PZ SR v Trenčíne

Ďalšie články
Všetky články